Digitális marketing fogalmak.
A marketing olyan vállalati tevékenység, amely elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat. Kiterjesztett értelemben a marketing nem csupán termékek és szolgáltatások, hanem lényegében bármilyen gondolat, eszme, sőt akár személy megismertetését, elfogadtatását és népszerűsítését is szolgálhatja. A marketing kiterjedhet tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás vagy a politika.
A marketing a társadalomtudományok kombinációja, mivel egyszerre fedi le a közgazdaságtan, pszichológia, a szociológia, az antropológia, a vezetéstudomány, az alkalmazott matematika és az alkalmazott statisztika egyes területeit.
A vállalat szempontjából a marketingfunkció azért kiemelt jelentőségű, hogy a vállalaton kívüli piaci információkat belső erőforrássá tudja alakítani; továbbá, hogy a piackutatás révén megismerje a fogyasztói igényeket és preferenciákat; valamint, hogy a versenytárselemzés révén kiismerje riválisait. Ezek által a marketing nagyban hozzá tud járulni a szervezet nyereségessé tételéhez.
„ A valódi marketing nem egyenlő az eladás művészetével, annál sokkal több, a szükséges cselekedetek tudásának művészete.
”– Philip Kotler
A marketing története, fejlődésének szakaszaiTermelés központú korszak (körülbelül 1850-ig)a fizikai javak, azon belül is a differenciálatlan tömegtermékek álltak az árucsere központjábana vállalatok (pontosabban akkoriban a gyárak) érdeklődése elsősorban a termékek gyártásra irányulta fő cél a termelés növelése, és nem a fogyasztói igények megismerése, illetve kielégítése volta fentiek következményeképpen: a marketing fogalma nagyjából egybeesett a kereskedelem fogalmával.
Értékesítés központú korszak (körülbelül 1850-től 1940-ig)árubőség alakult ki a technika dinamikus fejlődése miatt (második ipari forradalom)a fogyasztók jövedelme és életszínvonala megemelkedettezzel párhuzamosan a fogyasztói igények és preferenciák sokszínűsége jelent meg a piaconnőtt a versenyintenzitása vállalatok alapvetően egyoldalú marketingkommunikációt alkalmaztak, mely elsősorban az értékesítés növelésére irányulta fentiek következményeképpen: a marketing értelmezése átalakult, s már elsősorban a kereskedelembe kerülő javak cseréjét támogató funkcióvá vált.
Vevőorientált korszak (körülbelül 1940-től 1980-ig)tovább nőtt a piacon a választék, a termékek mellett egyre jelentősebbé váltak a szolgáltatásoka fogyasztói igények még inkább differenciálódtaka vállalatok felismerték a piac vizsgálatának, a piackutatásnak a fontosságáta szervezetek a termelést, a termékkialakítást; az árak meghatározását; az értékesítés megtervezését; illetve a kommunikációt a célcsoport szükségleteinek megfelelően alakították kilétrejött a marketingtevékenység folyamata és eszköztára, és megjelent a marketingtudománya fentiek következményeképpen: elsősorban nem maga a termék vagy annak eladása, hanem a vevői preferenciák kiismerése és a vevői igények kielégítése került a marketing középpontjába.
Társadalomorientált korszak (1980-tól napjainkig)a fizikai javak helyett a szolgáltatások kerültek előtérbea piaci választék és a fogyasztói igények olyan mértékben növekedtek, hogy megjelent a "mass customization", azaz a "tömeges személyreszabás" fogalmaa profitorientáció és a vevői igények megismerése és célok elérése mellett megtörtént a környezetet fenyegető veszélyek felismerése és csökkentése (zöldmarketing), és előtérbe került az egészséges életmód valamint a társadalmilag rászorulók támogatása ismegjelent az online marketing, melynek következtében a vállalatok és a fogyasztók közötti kommunikáció közvetlenné válta marketingtudomány önálló menedzsment-tudományi diszciplína és üzleti funkció letta fentiek következményeképpen: a marketing, mint önálló vállalati funkció fő feladata a nyereség, a fogyasztói igények és a társadalmi érdekek összehangolása lett.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.