A digitális marketing fogalma
Az internet napjainkra túlnőtt a műszaki laboratóriumok falain, egyre markánsabban jelenik meg az üzleti életben, a kereskedelemben és a marketingben. Digitális marketingnek nevezzük könyvünkben a marketingnek ezt a speciális vállfaját, melyet a szakirodalom több névvel is próbál körülírni, mint például online marketing, internetmarketing vagy webmarketing. A digitális marketing alatt az interaktív üzleti munkához kapcsolódó marketing tevékenység azon formáját értjük, amely hálózati információrendszerekben és elektronikus közegben egyedekkel és tömegekkel sajátos módon kommunikál, globális értékesítést támogat online és offline eszközökkel.
Többen azt mondják, hogy ma a digitális marketing a múlt századi Vadnyugat aranyásóihoz hasonlít. Sokan vannak, akik eufórikusan nyilatkoznak a „korlátlan lehetőségekről”, a gyors meggazdagodás esélyéről. Mások fanyalognak, szkeptikusak. A közelmúlt eseményei mindkét felfogás híveinek bőven adnak hivatkozási alapot. Választhatjuk bármelyik oldal nézetét, de ne felejtsük el, hogy a vadnyugati aranyásóknál is az első pionírok közül sokan szegényen haltak meg, noha utánuk sok ezren busásan meggazdagodtak.
Ha már a meggazdagodásról van szó, akkor a vadnyugati aranyásás egyik biztos nyertesei azok a kereskedők és szállítók voltak, akik ellátták a szerencsevadászokat sátorral, kocsival, szerszámokkal és élelemmel. Az internetes alkalmazások biztos pénzügyi nyertesei napjainkban is azok a hardware és software szállítók, akik az intézményi és magán felhasználókat ellátják a szükséges számítógépekkel, modemekkel, kártyákkal, csatolókkal és a különböző alap- és alkalmazói programokkal. A telefon- és távközlési társaságokról akkor még nem is szóltunk....
„Ahogyan a háló csomók sorozatából áll, úgy ezen a világon is mindent kötések sorozata tart össze. Ha bárki azt hiszi, hogy egy hálószem valami független, elszigetelt dolog, akkor téved. Azért nevezik hálónak, mert összekapcsolt hálószemek sorozatából áll össze, és minden csomónak megvan a saját helye és feladata a többi hálószemhez viszonyítva.”
Buddha
A marketing fogalmát sokféleképpen határozták meg. Philip Kotler klasszikus definíciója [KOTLER, 39.p.] a mai napig elfogadható:
„A marketing olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak s cserélnek ki egymás közt, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik.”
Az internet alkalmazása a gazdasági életben egyre több változást idézett elő a marketing eszköztárban, illetve hamarosan rádöbbentek a kérdéssel foglalkozó szakemberek, hogy itt nem csupán egy újfajta technikai újdonságról van szó, hanem a világot átölelő háló és az ezt megvalósító kommunikációs technológia alapvetően megváltoztatja és kibővíti az eddig alkalmazott üzleti módszereket.
Az internethasználók körében – történelmi okok miatt – a műszakiak számára elfogadott volt, hogy éveken keresztül a kommunikáció nyelve szinte kizárólag az angol volt. Tapasztalt marketingesek tudják, hogy az üzleti élet azonban nem ilyen beletörődő, itt a vevő elvárja, hogy úgy szólítsák meg, hogy ő azt megértse, s szívesebben vásárol ott, ahol a vásárláshoz szükséges információkat és tanácsokat anyanyelvén kapja. Willy Brandt, volt német kancellárnak tulajdonítják az alábbi mondást:
„Ha el akarok valamit adni Önnek, akkor az Ön nyelvén beszélek, de ha venni akarok valamit, dann müssen Sie Deutsch reden.” *
* „... akkor németül kell beszélnie.” [EUOMARK1]
Ha megvizsgáljuk az internetfelhasználók összetételét a kommunikációra használt nyelv szempontjából, akkor rohamos változásoknak vagyunk tanúi. A kezdeti angol dominancia erőteljesen csökken, előretörnek a nemzeti nyelvek.
A fenti adatok elemzése érdekes következtetésekhez vezet:
-
Az internet nincs tekintettel a politikai határokra. Például az amerikai népszámlálás adatai szerint [US CensusBureau] 32 millió olyan amerikai van, aki otthon nem feltétlenül angolul beszél.
-
Az angol nyelv csapdája. Ha az internetfelhasználók számát durván 2 milliárd emberre becsüljük, akkor ennek közel 25%-a angolul beszélő személy. Ha azonban a világháló folytatja gyors expanzív növekedését, akkor már arra is figyelemmel kell lennünk, hogy a világon élő közel 7 milliárd embernek csupán egy töredéke, kevesebb mint 10% angol anyanyelvű – s ez kihatással lesz az interneten használt nyelvi összetételre is.
A kommunikáció nyelvének megválasztásánál abból a feltételezésből indulunk ki, hogy mindenki a saját nyelvén használja szívesebben az interneten. A jó weboldalt úgy kell megtervezni, hogy magához vonzza a látogatókat, a tervezett üzenetünket így lehet eljuttatni a megcélzott fogyasztóhoz Napjainkban az emberek széles köre számára vált természetessé az internetezés, ők már nem feltétlenül műszakiak, s az angol nyelvtudás sem magától értetődő. Az európaiak csupán 15%-a tekinti az angolt első nyelvének és 28% beszél összesen angolul. Területi eloszlás szerint is nagy a szórás az angol nyelv megértésében. Dél-Európában a lakosság csupán 0,5%-a beszél angolul, míg Észak-Európában ez a mutató elérheti a 30%-ot [EUROMARK1].
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.